1 Thessalonicenzen 4 Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. |
1. | Diegenen die beweren dat de wederkomst en de Opname van de Gemeente hetzelfde zijn, noemen vaak als argument dat het woord "opname" niet in de Bijbel voorkomt. In 1 Thessalonicenzen 4 vinden we één van de meest klassieke teksten die over de Opname van de Gemeente handelt: Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. Men hoeft geen hoogleraar Nederlands te zijn om te begrijpen dat het woord Opname van "opgenomen" komt! Daarnaast komt ook het woord "wederkomst" (in combinatie met Jezus) niet voor in de Statenvertaling, en ook een woord als "Bijbel" komt niet voor in de Bijbel! Dus, dit argument vervalt. Dat er meerdere argumenten zijn hebben we in een ander artikel uitvoerig behandeld. Daarnaast zullen we in de punten (2) en (3) nog een bewijs geven dat er een Opname is, en dat deze NIET de wederkomst is! |
2. | De wederkomst van Jezus Christus in Jeruzalem is het einde van de grote verdrukking! De grote verdrukking zal zeven jaar duren, en begint wanneer de antichrist een vredesverdrag met Israël tekent (Daniël 9:27). Dit betekent dat we tot op de dag kunnen berekenen wanneer Jezus terugkeert op aarde, in Jeruzalem, namelijk zeven jaar na aanvang van de grote verdrukking. Met andere woorden: als we weten wanneer de grote verdrukking begint, weten we ook wanneer Jezus terugkeert. Maar in Mattheüs 24 lezen we: Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader. Dus als de dag niet bekend is, is deze ook niet te berekenen, en hier lijkt dus sprake te zijn van een tegenstrijdigheid. Echter, wanneer we deze tekst in de context lezen, zien we dat Jezus hier spreekt over het verdwijnen van mensen: Dan zullen er twee op de akker zijn; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. Er zullen twee vrouwen malen met de molen; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. Hij spreekt hier NIET over de wederkomst (er blijven mensen achter op aarde!), maar over de Opname van de Gemeente, waarmee bewezen is dat de Opname van de Gemeente en de wederkomst twee verschillende gebeurtenissen zijn! |
3. |
Wanneer vindt de Opname van de Gemeente plaats? Diegenen die beweren dat de Opname van de Gemeente halverwege of aan het eind van de grote verdrukking plaatsvindt hebben een groot probleem met de tekst uit Mattheüs 24: Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader. Omdat de Opname van de Gemeente op een totaal onbekend moment komt, kan deze NIET plaatsvinden halverwege of aan het eind van de grote verdrukking om de simpele reden dat we in dat geval de dag kunnen uitrekenen! De wederkomst vindt plaats na de grote verdrukking van zeven jaar, en is dus tot op de dag nauwkeurig te bepalen, vanaf het moment dat de grote verdrukking begint. De Opname van de Gemeente kan ieder moment plaatsvinden, maar wanneer? Alleen God weet het! |