Openbaring 1 Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij. |
• | Als Openbaring voor het jaar 70 geschreven zou zijn, dan zou Johannes tegelijkertijd met Paulus en Timotheüs leiding hebben gegeven in Efeze. Waarom zou Paulus Timotheüs de leiding over de kerk van Efeze geven als de apostel Johannes daar was? Bovendien noemt Paulus aan het einde van 2 Timotheüs diverse medewerkers bij naam, maar hij noemt Johannes nooit. Dit is opvallend! En waarom zou Jezus Paulus of Timotheüs niet noemen toen hij aan de gemeente van Efeze schreef (Openbaring 2:1-7)? |
• | De late datum (96 na Christus) verklaart hoe de kerk in Laodicea de tijd had om geestelijk te vervallen.
Het Bijbelboek Kolossenzen is rond het jaar 60 geschreven. Paulus noemt een bloeiende kerk in Laodicea gedurende deze tijd, zoals we in Kolossenzen 2 en Kolossenzen 4 kunnen lezen. Als Openbaring rond het jaar 65 na Christus was geschreven, dan moest de kerk in Laodicea binnen slechts een paar jaar zijn verloederd. In Openbaring 3 lezen we immers:
Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen. Natuurlijk kan geestelijk verval snel optreden, maar is het in dit geval waarschijnlijk? |
• | De late datum verklaart de woorden van Jezus aan de kerk in Laodicea in het licht van de grote aardbeving van 60 na Christus.
De hele regio rond Laodicea kreeg te maken met een enorme aardbeving in het jaar 60. Archeologisch bewijsmateriaal in Laodicea wijst op een wederopbouwproces van dertig jaar, dus ongeveer tot het jaar 90. In Openbaring 3 lezen we echter:
Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek Als Openbaring rond het jaar 65 geschreven zou zijn, zou het behoorlijk wreed zijn om een verwoeste stad te vertellen dat ze "rijk" zijn en "aan niets gebrek hebben". Een datering rond het jaar 96 verklaart de uitspraak wel, aangezien Laodicea tegen die tijd volledig hersteld was. |
• | Date of Revelation |
• | A Defense of the Domitianic Date of the Book of Revelation (Mark Hitchcock) |